torsdag den 22. juni 2017

NÅR EN DRAGE DRAGER UD: Hyggelige og uhyggelige rim for små skrækfans

Horrorfans med børn har formentlig oplevet, at ungerne på et eller andet tidspunkt fatter interesse for de grumme ting og sager, man har stående på hylderne. Og så er det jo ikke lige CANNIBAL HOLOCAUST, man hiver frem som det første, når de små skal introduceres til den skræmmende genre. Heldigvis findes der gode alternativer, der både er hyggelige og uhyggelige på samme tid, og et af de spritnye eksempler er NÅR EN DRAGE DRAGER UD med tekst af Mads L. Brynnum og illustrationer af Mads H. Johansen.

På bagsiden kan man læse at "NÅR EN DRAGE DRAGER UD er en rimbog om sultne zombier, vattede vampyrer, triste trolde og andre sjove og lidt uhyggelige monstre". I bogen tages alskens monstre og andre væsener fra folketroen og mytologien under behandling, og vi møder selvfølgelig også vampyren, varulven, zombie og alt det andet, der gennemsyrer horror-genren.

Rimene er skrevet med et glimt i øjet, men der er bestemt også kant. I rimet om lindormen kan man læse følgende:

"Men klø mig lidt bag øret
Det gør mig frygt'ligt glad
Så lader jeg dig leve
... indtil aftensmad"

Undervejs er der selvfølgelig også humor. Om varulven hedder det f.eks.:

"Når månen går ned, bliver jeg atter normal
så bliver jeg for alvor balstyrisk og gal
For når jeg bli'r menneske og natten bli'r dag
Glemmer jeg hvor mine bukser blev af"

I alt 20 forskellige monstre og skræmmende væsener præsenteres i bogen. Ikke alle rimene er lige i skabet, men de er generelt fin og munter læsning, og Mads H. Johansens illustrationer er stemningsfulde. Dem er jeg sikker på, at de små læsere vil finde stor glæde ved at gå på opdagelse i. Som ekstramateriale er der ni skitser med tekst og tegninger - det var de uhyrer, der ikke lige klarede cuttet og kom med i selve bogen. En rigtig god detalje. Så når dine unger ikke længere gider at høre HALFDANS ABC, så er NÅR EN DRAGE DRAGER UD et glimrende alternativ.

Bogen er venligst stillet til rådighed af forlaget Calibat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar