torsdag den 18. maj 2017

Hvis man vil shoppe horror i Malmø, så er der ikke mange steder at gå hen

Det er her, man skal ind, hvis man vil finde gode ting i Malmø.
Vi har været et smut i Malmø. Nu var formålet med turen ikke at shoppe horror, men jeg mente at kunne huske et par steder, hvor de solgte dvd-film. Det var ganske vist for mange år siden, så det var selvfølgelig lidt naivt at tro, at de steder stadig fandtes - og jeg havde desværre ret. Så selv om det mest var min kone og min datter, der havde glæde af byens butikker, så var turen ikke helt forgæves for mit vedkommende.

Årsagen til dette var den lokale afdeling af Science Fiction Bokhandeln (de ligger også i Stockholm og Gøteborg). Butikken lagde jeg ikke mærke til sidst, men nu er den flyttet til større lokaler i gågaden (adressen er Södra Förstadsgatan 26), og den er bestemt et besøg værd. Selv om vi i København har Fantask og det stadigt ekspanderende Faraos Cigarer-imperium, så er den svenske shop ret cool.

Her er reolen med dvd'er og Blu-rays. Den øverste række er horror.
Alle genrer dækkes bredt, så man finder science fiction, fantasy, horror, anime, manga, svenske og amerikanske tegneserier, spil og merchandise på hylderne. Der er bare noget over indretningen og fordelingen af tingene, der giver en oplevelse af, at de har vildt meget at byde på. Nu er det jo ikke lige sådan, at jeg savner at få mere hjem til reolerne efter vores London-tur i sidste måned, så jeg gik ikke udvalget møjsommeligt igennem, men det var fint at se den store sektion med horror-litteratur og de særlige hylder dedikeret til H.P. Lovecraft. Og så var der en masse eksemplarer af FÆRGEN-forfatteren Mats Strandbergs nye roman HEMMET, men nu er svensk ikke min stærke side, så lad os håbe, at den blive oversat.

En hel masse horror-litteratur.
Her er der H.P. Lovecraft i lange baner.
Science Fiction Bokhandeln har også en stor sektion med dvd- og Blu-ray-film, men hvis man kigger rundt på andre hylder, så har Dr. Who, Star Trek, anime, superhelte-film og Studio Ghibli deres egne pladser, så det er bare med at gå på opdagelse. Selv nøjedes jeg med at købe en Blu-ray-box med alle seks PARANORMAL ACTIVITY-film - og det til bare 150 kroner.

Jeg har skrevet denne artikel om Ed Gein.
Men hvis man ikke har andre formål med at tage til Malmø end at shoppe horror (eller ting og sager i den fantastiske genre i det hele taget), så er det ikke den dyre tur over Øresundsbron værd. Personligt fik jeg dog lige ekstra overraskelse, da vi på vejen hjem handlede i Stora Coop (en slags Brugsen på syre). Her fandt jeg et særnummer af historie-bladet HISTORIA, der havde titlen "Mord och mysterier", og det indeholdt sandelig den Ed Gein-artikel, jeg skrev til den danske udgave af HISTORIE for omkring ti år siden. Lidt spøjst at se sin egen tekst på svensk. Artiklen kan du i øvrigt læse her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar