mandag den 13. marts 2017

Sam Raimis EVIL DEAD II bliver 30 år

I dag kan Sam Raimis EVIL DEAD II fejre sin 30 års fødselsdag. Det er instruktørens opfølger til den energiske og blodige THE EVIL DEAD fra 1981, og 2'eren kan betragtes både som et remake og en sequel. Optagelserne fandt sted i Michigan og North Carolina i 1986, og den 13. marts 1987 havde den så premiere i USA. I begyndelsen kom den ikke ud i så mange biografer, men efterhånden begyndte den blodige snebold at rulle, og filmen blev et fair hit i bifferne. Men den har nok også været lidt af et hit på video.

Det var i hvert fald i det format, at jeg første gang stiftede bekendtskab med den. Kan huske, at jeg blot få minutter inde i filmen sagde noget i retning af "det er simpelthen løgn, det der". Havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at noget så vanvittigt og energisk kunne skabes i filmens verden - en slags tegnefilm på syre; bare med rigtige skuespillere.

EVIL DEAD II kom ud på dansk video med undertitlen "Udrydderen" og en forside, der spoiler filmens slutning. Netop slutningen er det, jeg altid har haft det lidt svært med, men sådan er vi så forskellige. Og slutningen førte selvfølgelig til den gakkede ARMY OF DARKNESS fra 1992. I 2013 kom så det omdiskuterede remake EVIL DEAD, instrueret af Fede Alvarez. Mange hader det, men jeg synes, at det er en flot og grum variant af historien.

Imens er Sam Raimi, Bruce Campbell og alle de andre vendt tilbage til historierne om de onde døde i den populære TV-serie ASH VS. EVIL DEAD, som vi indtil videre har fået to sæsoner af. Og mere er på vej. Det er på alle måder et sejlivet fænomen, hvor et af kapitlerne altså i dag runder et skarpt hjørne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar