mandag den 20. juni 2016

MODERN HORRORS: Så fik jeg lige læst mere end 800 anmeldelser af gyserfilm

Det er ikke nemt at skrive en god filmanmeldelse. Man skal beskrive hvilken type film, man har med at gøre, fortælle lidt om handlingen uden at afsløre for meget, vurdere skuespillernes præstationer og fremhæve de vigtigste andre kvaliteter, der måtte være, så som flotte billeder, gode special effects og et velfungerende score. Og så skal man selvfølgelig sige sin mening om filmen, så anmeldelsen samlet set bliver en tekst, der kan guide læseren til at vælge den ene titel frem for den anden, når der skal ses film.

I dag er det at anmelde ikke bare noget, der er forbeholdt avisernes kritikere - dem, der får penge for at mene noget om filmkunst. Nu findes der utallige hjemmesider og blogs, hvor både professionelle, semi-professionelle og amatører skriver om film - og man kan også kigge på IMDb og Amazon, hvor brugere og kunder kan give stjerner og komme med deres mening. Så der er nok at gå i gang med.

Og det er selvfølgelig udfordringen. Man kan snildt finde flere hundrede anmeldelser af en enkelt film, og de færreste magter nok at kæmpe sig igennem mere end et par stykker af dem - og i sidste ende er word of mouth og ens egen mavefornemmelse nok vigtigere end så meget andet. Der er dog mange gode anmelder-skribenter, der er værd at følge, og derfor er det nok lige tidligt nok at erklære anmelder-genren for død og begravet.

En af disse skribenter er Scott Weinberg, der i mange år har skrevet for hjemmesider som FEARnet, Fandango, Twitch, Geek Nation, DVD Talk og Rotten Tomatoes. Han har nu fået samlet mere end 800 af disse anmeldelser i e-bogen MODERN HORRORS: AN A TO Z OF HORROR MOVIE REVIEWS 2000-2015, der - som titlen afslører - dækker nyere ting og sager. Det er vildt mange film, og Weinberg kommer godt rundt i både de store Hollywood-produktioner, de mange independent-gys og horror fra hele verden.
Jeg startede ganske enkelt fra en ende af og tyggede mig igennem det hele fra A til Z. Det er lidt opslidende, og man gider ikke at læse mere end fem-ti anmeldelser per gang
Han lægger ikke fingre imellem, når han anmelder, og det krydres med solide doser humor. Her er et citat af hans anmeldelse af 2007-produktionen THE INVASION: "It's as if someone took Jack Finney's original story (Invasion of the Body Snatchers), adapted it into a coloring book, and then adapted that coloring book into a film". Man opdager også hurtigt, at han er meget glad for found footage-film, hvilket understreges i dette citat fra hans tekst om THE TAKING OF DEBORAH LOGAN: "I'll let you in on a little secret. Ready? It's sort of embarrasing. I like 'found footage' horror flicks. No, not all of them. Dear lord. Some of the worst indie horror films of the past five years have belonged to the 'found footage / faux doco' classification. But when done well, with a certain degree of creativity and professionalism, I'm more than happy to jump into a 'first person' perspective and play along with the filmmakers".

Nu kan man angribe en bog som denne på mange måder, og det mest optimale er nok at have den indenfor rækkevidde, når man skal vælge film, og så læse en anmeldelse hist og pist. Men jeg startede ganske enkelt fra en ende af og tyggede mig igennem det hele fra A til Z. Det er lidt opslidende, og man gider ikke at læse mere end fem-ti anmeldelser per gang. Derfor har det taget mig flere måneder at komme igennem bogen, men det har også været ganske interessant.

Man opdager f.eks., at forfatteren ikke er helt enig med sig selv. Det afsløres, når flere film i en franchise anmeldes, så som FINAL DESTINATION-serien. Disse anmeldelser er skrevet over flere år, men selv om han måske i anmeldelsen af den første film skriver, at den er god eller dårlig, så kan han sagtens have ændret holdning, når han når til 2'eren eller 3'eren og i den anmeldelse refererer tilbage til 1'eren. Og mange af hans anmeldelser indledes med en variant af sætningen "Stop me when this sounds like something you've seen before".

Men samlet set er det en underholdende og oplysende bog, hvor jeg især er blevet opmærksom på flere independent-produktioner, jeg skal have tjekket ud. Men de fleste fans kan sikkert sagtens leve uden denne samling af anmeldelser, men hav den i tankerne, hvis den kommer på tilbud i Amazons Kindle-butik. Desværre er bogen uden illustrationer - det ville have pyntet med en plakat eller en dvd-forside ud for hver film, men det er måske et spørgsmål om rettigheder. Og så er det irriterende, at ikke alle film i en serie anmeldes. UNDERWORLD film nr. 2 er ikke med, men det er nr. 1, 3 og 4. Lidt træls.

4 kommentarer:

  1. Som jeg også nævnte på FaceBook, så lyder dette, som et ultimativt must-read for fans af genren... Jeg er brandærgerlig over, at bogen kun eksisterer som netbaseret udgivelse, men det vil med tiden måske ændre sig...
    Det er en fed anmeldelse af bogen, du skriver Søren, og det giver faktisk én endnu mere lyst til at læse bogen, når du på din helt egen nuancerede måde beretter om dine personlige oplevelser med at få kværnet dig igennem de 800 anmeldelser...
    Jeg har jo selv en lille nørdet hobby med at anmelde film, og jeg kan også godt falde i der, hvor jeg kommer til at gentage mig selv i en række film... Jeg forsøger at skrive anmeldelsen dagen efter, at jeg har set filmen, og typisk vil jeg hen over natten have sporet mig ind på, hvilken indgangsvinkel min anmeldelse skal have... Det er tidskrævende at skrive anmeldelser, som du jo nok også må erkende, men for mig er det også umådeligt opløftende at få kreeret noget tekstmateriale, som især danner kontrast til meget af det ligegyldige og overfladiske, som findes især på de sociale medier...
    Som sagt, så er din anmeldelse af bogen rigtig inspirerende og godt skrevet - ja, lige som meget af det andet, som du også skriver... Fortsat god skrivelyst til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for de rosende ord. Nu har jeg det selv fint med e-bøger, men der har været flere eksempler på, at e-titler er udkommet i fysisk form, fordi der har været en efterspørgsel på dem, så måske kommer denne her også som rigtig bog.

      Slet
  2. Jeg har ikke noget imod e-bøger som sådan, det er fint de er der for dem der har lyst til det... Men de siger ikke rigtig mig noget... Da jeg havde læst din anmeldelse gik jeg ind på amazon for at bestille bogen - og fandt så ud af den kun var til Kindle... Øv, men ja, måske kommer den på tryk senere...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu kan man vist få en Kindle-app til andre devices, men der er ikke alle, der er til e-bøger.

      Slet