søndag den 8. november 2015

Gunnar Hansen, den originale Leatherface, er død

Skuespilleren Gunnar Hansen, manden bag masken som den originale Leatherface i THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE fra 1974, er død. Han blev 68 år gammel. Det skandinavisk klingende navn kan føres tilbage til, at Hansen blev født i Reykjavik på Island den 4. marts 1947. Da han var fem, flyttede han med familien til Maine i USA, og da han var 11, rykkede de til Texas.

I 1973 blev han hyret til at spille den motorsavs-svingende galning i Tobe Hoopers THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE; en rolle, han fik, fordi den oprindelige skuespiller havde drukket sig stangstiv, og instruktøren havde brug for en hurtig erstatning. Og så var Hooper imponeret over, hvordan Hansen - med sine 1,93 cm - kunne stå i en dør og nærmest fylde det hele ud.


Filmen er siden blevet en af de største klassikere i genren, og den indtjente en formue. Hansen fik dog i første omgang ikke mere end 800 dollar i hyre for de fire ugers benhårdt arbejde på filmen. Han gik da også i de følgende år mere efter en karriere som forfatter og skribent, men det blev dog til en del filmroller, hvor titler som HOLLYWOOD CHAINSAW HOOKERS, REYKJAVIK WHALE WATCHING MASSACRE (billedet) og LEATHERFACE 3D kan nævnes.

Gunnar Hansen var en flittig gæst på horror conventions, og folk beskriver ham som helt ekstremt imødekommende og venlig. Det oplevede jeg selv i 2009 på The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention i Malmø, hvor Hansen var gæst. Han takkede mig, da jeg fremhævede THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE som den bedste gyserfilm nogensinde, og han skrev Søren, you're next! Gunnar Hansen i en booklet, jeg havde med fra en dvd-udgave af filmen.

Selv om det ikke blev til så mange markante roller i Gunnar Hansens karriere, så vil den originale Leatherface til evig tid være en af de mest skræmmende figurer, der kan opleves i horrorfilmens verden. Og det er lidt underligt, at denne galning blev spillet af et af de flinkeste og mest sympatiske mennesker på kloden. Hvil i fred, Gunnar.

2 kommentarer:

  1. Godt skrevet, Søren...

    Det er altid med vemod at man skal sige farvel til en af sine helte... Gunnar Hansen's originale Leatherface har jo haft en enorm betydning for hele horror-universet og netop hans medvirken er et af de mest ikonske nogensinde...
    "Texas Chainsaw Massacre" er et modbydelig mesterværk, og det skal man altid fremhæve, men noget af det som jeg husker bedst fra filmen, er hvor Leatherface gør sit indtog og smadrer en sagesløs med en stor hammer...

    R.I.P. Gunnar Hansen...

    I dag er der en eller anden i verdenen, der lader en motorsav brøle af sorgmodig ...

    SvarSlet
  2. Jeg mødte Gunnar Hansen i forbindelse med Copenhell i 2011, hvor han var gæst - jeg fandt ham også uhyre flink og tilgængelig, på trods af de mange særdeles berusede Metal fans der var til stede. Jeg købte fire billeder af ham som han signerede - dem har jeg aldrig fået hængt op, men måske det var på tide nu?

    SvarSlet