fredag den 6. februar 2015

Mørkets gerninger

For mange år siden læste jeg en novelle af Jules Faye, der hed "A Light From Out Of Out Heart", hvor man fik at vide, at mørke ikke er fravær af lys; det er et væsen i sig selv. Det er en sætning, jeg har taget til mig - ikke alene fordi, den er ganske creepy, men også fordi mørket er et så væsentligt element i horror-genren. De uhyggelige ting og sager har det med at ske, når solen er gået ned, og flere af de monstre og andre skumle væsener, der befolker historierne, tåler ikke dagslys.

Derfor er det meget naturligt, at horror-fans elsker mørket, og for mange giver det den helt rette stemning at vente med at se skrækfilm, til det er bælgmørkt udenfor. At det i mange hjem først er hen på aftenen, at der er helt ro i huset, betyder selvfølgelig også noget.

Der er mange film, jeg helst ser om aftenen, men omvendt må man indrette sig, hvis man skal komme igennem bunkerne. Mine arbejdstider betyder, at jeg oftest møder midt på eftermiddagen, og derfor er det for sent at se en film, når jeg kommer hjem. Det betyder i praksis, at jeg ser en del af filmene om formiddagen, når det er lyst udenfor. Nu synes jeg ikke nødvendigvis, at det ødelægger stemningen, men der nu alligevel noget ved mørket, der passer til skrækfilm.

For en del år siden gik jeg til en del presseforestillinger, og de starter typisk klokken 9.30. Inde i biografen er man selvfølgelig omsluttet af mørket, men det kan i nogle tilfælde være en lidt bizar oplevelse at vælte ud på gaden igen ved 11.30-tiden efter at have set en uhyggelig gyser. Men som sagt ... man indretter sig, og det vil jo altid være sådan, at mørke ikke er fravær af lys; det er et væsen i sig selv!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar