søndag den 28. marts 2010

Freddy Krueger, barske Biehn og kannibalmanden på fri fod i Malmø

I går gik turen til Malmø til endnu en udgave af The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention. Det sjaskregnede, så turen over broen var en kedelig affære, men nu skulle vi heldigvis være indendørs det meste af tiden i MalmöMässan, hvor arrangementet fandt sted. Vi havde vores gode ven Nicolas Barbano med på turen, og var dårligt nok trådt ind af døren til messen, før vi mødte flere danske fans, herunder Jan Schmidt fra Another World Entertainment.

Der var i det hele taget vildt mange mennesker, men nu havde jeg også hørt fra vores svenske venner, Magnus og Rudnert, at lørdag plejer at være den mest travle dag på messen. Dem mødte vi selvfølgelig også og fik en lille snak.

Der var pænt mange boder på messen og det vrimlede med folk alle vegne. Man kunne købe det sædvanlige udvalg af plakater, film, billeder, autografer, figurer, tegneserier, spil og alskens skæg og ballade fra film og serier. Der var nok at kigge på.
En stribe pinball-maskiner gav et nostalgisk touch - her er en flot en med et design fra BRAM STOKER'S DRACULA.
Men nu handler det selvfølgelig meget om at møde de kendte gæster, når man er til sådan nogle begivenheder, så vi satte kursen mod hallens endevæg, hvor de sad linet op. Ikke alle havde lige meget at lave. Andrew Sachs fra FAWLTY TOWERS, Charlie Bewley fra NEW MOON og Jeremy Bulloch fra STAR WARS havde bestemt ikke travlt.

Det havde Ruggero Deodato heller ikke, så ham skulle vi selvfølgelig hilse på. Det virkede ikke nødvendigvis som om han forstod alt, hvad vi sagde, men han fangede dog, at vi var meget begejstrede for CANNIBAL HOLOCAUST. It's become a cult movie, bemærkede han. Jeg havde det danske dvd-cover med, som jeg fik en autograf på.
Og så stillede han lige op til et hurtigt billede til familiealbummet. Det er bare så stort.
Barske Michael Biehn og hans nye kæreste Jennifer Blancs bord var heller ikke overrendt af fans. Biehn gabte hele tiden og så i den grad ud som om han kedede sig. Og Jennifer frøs helt vildt, så vi foreslog hende at finde et Chewbacca-kostume at tage på. Jeg fik Michael Biehns signatur på det danske dvd-cover fra PLANET TERROR.
Den absolut mest populære gæst var Robert Englund. Køen hen til hans bord var meget lang og man skulle vente mindst en halv time for at få en autograf. Nu havde jeg allerede en signatur fra hans besøg på Collectormania i København, men min datter ville gerne have et Freddy-billede med en hilsen på. Han tog sig god tid til at skrive på fotoet og hilste pænt på hende og gav hånd og mindede hende om, at autografen lige skulle have tid til at tørre.
Den lange kø gjorde selvfølgelig, at han ikke havde så god tid til at snakke, som da han havde i København, men da en svensk fan foran mig havde en vhs-kopi af THE MANGLER med, fik vi lige en længere anekdote om Ted Levine, der er med i filmen, hvilket førte til en snak om Stephen King og Mick Garris. This is so rare, sagde Englund, da han fik videokassetten i hånden. Han er bare den flinkeste mand, man kan forestille sig.
Mens vi stod i køen, skulle Robert Englund lige et smut hen for at posere til nogle billeder. Så fik vi mulighed for at snakke med Anders Eriksen, manden bag Nightmare Gloves, hvor man kan købe de absolut sejeste Freddy Krueger-handsker. Tjek hjemmesiden ud - det er bare for vildt.

I en af boderne købte jeg et sort kaffekrus, der reklamerede for den tyske horror-messe Weekend of Horrors. Der ville jeg meget gerne ned en dag.

Butikken SubDVD havde også en bod, hvor jeg fandt et par gode ting. Slange-gyseren SSSSSSS måtte jeg selvfølgelig have og det samme gjaldt slasher-dokumentaren GOING TO PIECES. Begge udgivelser skulle have danske undertekster, men er ikke udkommet herhjemme endnu. Endelig snuppede jeg THE BOOGEYMAN, TOURIST TRAP og TERROR med disse fantastiske forsider.
Nu har jeg ganske vist TOURIST TRAP på en region 1-dvd i forvejen, men da man kunne få alle tre film for 200 svenske kroner, tog jeg den altså med - ikke mindst på grund af forsiden. 330 svenske kroner blev det i alt for de fem dvd'er - ca. 260 danske. Det var da et meget godt køb.

Efter lidt over tre timer var vi sultne og tørstige, så vi satte kursen mod Malmø centrum. Her fandt vi de andre danske fans på T.G.I. Friday's, en amerikansk inspireret restaurant. Mens vi ventede på vores mad, fik jeg snakket med bl.a. Hans-Jørn Reimer og Nils Markvardsen, som jeg ikke har fået hilst på før. Vi talte bl.a. om, at filmmesser i Danmark åbenbart ikke kan tiltrække særlig mange mennesker, mens der altid er mange besøgende til messerne i Sverige. Så kom vores burgere og derefter satte vi atter kursen mod Danmark efter en god dag med mange oplevelser.

Læs også...
Fjæs til fjæs med Leatherface

3 kommentarer:

  1. Fik du slet ikke hilst på Andrew Sachs?

    SvarSlet
  2. Nej, det gjorde jeg ikke. Så ham bare sidde ved sin plads. Kan godt lide FAWLTY TOWERS, men ikke nok til også at betale for en autograf. Horror-mæssigt kan jeg se, at han var med i FRIGHTMARE, men den havde jeg så ikke på dvd.

    SvarSlet
  3. ...ser ud til at have været en hyggelig tur - og jo altid rart, når idolerne er nogle flinke gutter:-)

    SvarSlet