onsdag den 6. august 2008

På besøg i mystikkens hus

THE HOUSE OF MYSTERY er et af de klassiske gyserhæfter fra DC Comics, der havde sin storhedstid i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne. I 1968 fik bladet EC-veteranen Joe Orlando som redaktør. Han overtog styringen pr. nr. 174 og i nr. 175 blev den gennemgående vært Cain introduceret. Han bor i "The House of Mystery", og både huset og Cain selv spiller en rolle i flere af historierne.

DC har genoptrykt numrene 174 til 194 i deres Showcase-serie, hvor man i en billig trade paperback får en mulighed for at læse disse klassiske historier i sort-hvid. Og det er herlig læsning. Typisk er der tale om små skæbnefortællinger med en makaber, overraskende og/eller ironisk pointe, men det er tydeligt at se, at THE HOUSE OF MYSTERY var et blad for børn. Det bliver aldrig rigtig grumt og skræmmende, men der er en helt fantastisk stemning i disse historier.

Tonen bliver dog skærpet i løbet af de 21 numre i samlingen. Flere af dem er tegnet af genre-favoritten Bernie Wrightson, men jeg var også glad for at genopdage Alex Toth, en fremragende tegner, jeg helt havde glemt. Vittighedstegningerne af Sergio Aragonés er også helt fantastiske. Serierne fra THE HOUSE OF MYSTERY fandt vej til vores eget SKRÆK MAGASINET, hvor jeg kan huske at have læst et par af historierne som dreng.

8 kommentarer:

  1. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at hvis man vil gøre sig forhåbninger om at få fat i "House of Mystery" nr. 1, så skal man altså til at skynde sig. Da jeg ville bestille den, var den umulig at finde hos de udenlandske netbutikker. Det eneste sted, der havde den, var Amazon.uk, hvor den stod til 35 pund FØR porto! Fantask har den stadig til 170 kr.

    Nr. 2 kan fås hos The Book Depository i England til 75 kr. (inkl. porto).

    SvarSlet
  2. Jeg fik den hos Komics i Mejlgade i Århus, der stadig havde et eksemplar tilbage. Som sagt er Fantask også en mulighed, selv om det, at den er på hjemmesiden, ikke altid er lig med, at den er på lager.

    SvarSlet
  3. Æv! Du fik desværre ret; jeg fik min pakke fra Fantask, men "House" er udsolgt! Heldigvis skrev Søren (ham fra butikken), at de får flere om ca. tre uger (og heldigvis fik jeg mine Nemi-blade, hæhæ).

    SvarSlet
  4. He he - bare bo i Aalborg og køb den hos Teddy i Comic Express...

    SvarSlet
  5. Ligesom tyskerne synger "It's a long way to Tepperary" i Das Boot, så er vejen også ufatteligt lang til den udkant af det danske rige, du dér nævner. Men tak for tippet.

    SvarSlet
  6. Hej Jack - shoppen er ikke længere væk end

    www.comicexpress.dk

    SvarSlet
  7. Hi Bjarne,
    Tak for tippet. Der er godt nok ikke meget net-shop, men man kan jo altid sende ham en forespørgsel. Thanks.

    SvarSlet
  8. Jeg har nu også købt HOUSE OF MYSTERY nr. 2, denne gang i Fantask. Herligt, herligt...

    SvarSlet